jueves, marzo 08, 2012

Jealous itu..

Salam.


Entry kedua di bulan Mac. Alhamdulillah urat rajin tengah keluar. :)
Tengah hari ini, teringin bahas tentang perasaan jealous a.k.a sifat cemburu yang merupakan salah satu sifat manusia yang sangat manusiawi.


Berdasarkan pengetahuan saya, sifat cemburu, hadir dalam pelbagai bentuk, tapi pada entry ini saya nak bincang satu saja la, sifat cemburu yang membabitkan seorang lelaki dan dua orang perempuan atau satu orang perempuan dan dua orang lelaki. Dalam bahasa pergaulan, pakwe jeles ngan kawan lelaki awek die atau awek die jeles dengan kawan perempuan pakwe die.


FYI, saya ialah perempuan yang seringkali 'terkena' perkara sebegini. Sejauh ini sudah 3 kali, saya terasa hati dengan kawan rapat kerana pertemanan selama ini harus terhenti hanya karena pasangan mereka cemburu dengan saya. Oh perlukah?


No chatting on YM, Gtalk, FB or anything, no tagging at FB, no twitter reply, only call or message through phone, which surely be rejected or deleted while they're with their couples.
Though I still can contact them, for me, the communication is already off.


Dari segi positif, saya mungkin patut berbangga terhadap diri saya, karena ini bermakna saya sungguh manis sehingga menyebabkan pasangan teman saya tersebut risau bahawa saya akan merampas pasangan mereka. Tetapi dari segi negatif pula, saya merasa yang teman-teman rapat saya tersebut tidak menghargai pertemanan kami selama ini. Bertahun-tahun berteman ternyata tidak membawa sebarang kesan di hati mereka dan itu fikiran tersebut menjauh saya jaaaauhhh lebih terasa hati  :(


Bagi saya, rasa cemburu terhadap pasangan itu perlu, memang perlu sebab ia bentuk rasa sayang pasangan kita terhadap kita. Tapi mungkin ada satu hal yang pasangan teman-teman rapat saya terlupa, bahawa semua yang berlebihan itu tidak baik.


Di dalam bahasa Jakarta a.k.a Indonesia modern, this condition is called Cemburu Lebay. Hahaha


Dalam hal sebegini, saya sangat menyokong apabila lelaki atau perempuan yang menjadi kawan kita tersebut, mampu memberikan peranannya yang tersendiri. Tetap menjaga hubungan baik dengan kawan rapat dan memberikan penjelasan secukupnya kepada pasangannya agar tercipta keadaan yang disebut 'win win solution'. Tidak ada yang terasa hati dan perhubungan pun masih kekal. Tetapi sayang, tidak semua lelaki ataupun perempuan menyadari hakikat ini, paling tidak ketiga teman rapat saya tidak.


:)


Written by:
Saya yangmencintai persahabatan saya dan masih terasa hati.

No hay comentarios: